Zespół Szkół Ponadpodstawowych Nr 2
w Piotrkowie Trybunalskim

Wielka Lekcja Geografii

Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
8 + 4 =
Link
Uczniowie z Naszej Szkoły w piątek 18 listopada uczestniczyli w Wielkiej Lekcji Geografii, która odbywa się w ramach 18. Explorers Festival w Łodzi.
Wykłady oraz wizualizacje odbywały się w nowoczesnym budynku Wydziału Prawa Uniwersytetu Łódzkiego. Wielka Lekcja Geografii cieszy się ogromnym zainteresowaniem uczniów, nauczycieli oraz środowiska uniwersyteckiego w całej Polsce.

Tematy wszystkich przedstawionych prezentacji były związane z życiem człowieka w ekstremalnym środowisku.
Pani dr Elżbieta Papińska w interesujący sposób opowiedziała o Alasce, zaczynając od wiadomości geograficznych, a kończąc na wskazaniu ekstremów środowiska geograficznego, z którymi musi zmierzyć się człowiek. Wszystkie przekazywane informacje były ilustrowane zdjęciami autorki, która na Alasce spędziła 3 tygodnie.

Ogromne wrażenie zrobiła na nas opowieść i wizualizacja Pana Radka Ekwińskiego, który opowiedział historię małego miasteczka na Alasce. Mieszkańcy tego miasta przeżyli epidemię na początku XX wieku dzięki zaprzęgom psów oraz ludziom, którzy nawet w ekstremalnym, zimowym środowisku półwyspu, wykazywali się odwagą oraz poświęceniem.

Kolejny wykład był poprowadzony przez prof. dr hab. Adama Łajczaka. Pokazał on nam piękne krajobrazy gór: Himalaje, Kaukaz, Alpy, Góry Skaliste oraz na najwyższych wyżyn na świecie: Wyżyny Tybetańskiej i Wyżyny Abisyńskiej. Pan profesor zwrócił uwagę, że mimo pięknych widoków mieszkanie i życie tak wysoko nad poziomem morza niesie duże zagrożenie dla zdrowia i życia mieszkańców oraz eksploratorów. Wykład został wzbogacony informacjami geomorfologicznymi, hydrologicznymi i geoekologicznymi gór oraz ich przedpola.

Największym zaskoczeniem była wizualizacja Davida Allfrey’a, który z wielką pasją opowiadał nam w języku ojczystym o swoich początkach wspinaczki na El Capitan (szczyt El Capitana położony w parku narodowym  Yosemite, w górach Sierra Newada). Wykład był poprowadzony w języku angielskim, ale na szczęście to czego nie zrozumieliśmy mogliśmy zweryfikować dzięki tłumaczeniu. Wszyscy słuchaliśmy w wielkim skupieniu i z zainteresowaniem.

Po przerwie posłuchaliśmy ostatniego wykładu o ekstremach temperatury powietrza, opadów w strefie międzyzwrotnikowej Pana dr Marka Walisha. Podczas prezentacji dowiedzieliśmy się o przystosowaniach roślin i zwierząt do bardzo trudnych warunków przyrodniczych.

Wielkim zaskoczeniem był dla nas test, który obejmował prezentowane wcześniej zagadnienia oraz informacje z lekcji geografii. Wyłoniono najlepszych geografów oraz najlepszą szkołę. Niestety w tym roku się nam nie udało. PRÓBUJEMY ZA ROK!!!

Na rozluźnienie i na zakończenie posłuchaliśmy o Dolinie Śmierci w Stanach Zjednoczonych. Opowiadał o niej dr Arkadiusz Niewiadomski, który podzielił się z nami swoimi spostrzeżeniami, zdobytymi informacjami oraz pięknymi zdjęciami, które zostały wykonane podczas jego podróży w ten rejon świata.